Prečo môže VPRED naozaj zvíťaziť v Bratislavskom kraji

Autor: Martin Chren | 23.11.2005 o 19:30 | Karma článku: 11,13 | Prečítané:  5394x

Keď sme so skupinou mojich najbližších známych, a najmä našim kandidátom na Bratislavského župana Ivanom Švejnom, v máji založili Hnutie Vpred, našou ideou bolo spojiť odborníkov a osobnosti Bratislavského regiónu a vytvoriť platformu, prostredníctvom ktorej by títo ľudia, žijúci v našom okolí, mohli získať reálnu šancu presadzovať svoje návrhy a riešenia. Našu kampaň vedieme preto, že máme skutočnú ambíciu v nadchádzajúcich regionálnych voľbách zvíťaziť. A teraz, na záver kampane, by som rád vysvetlil, prečo som presvedčený, že sa nám to naozaj môže podariť.

Voľby predsedu (župana) a poslancov samosprávnych krajov budú už túto sobotu. Pre mňa to bude znamenať dve veci: konečne si budem môcť oddýchnuť, a konečne zistím, či naša tvrdá práca prinesie svoje ovocie v dobrom volebnom výsledku.

 

Založiť stranu a v priebehu pol roka dokázať získať voličskú podporu a volebný úspech, a zároveň presvedčiť kvalitných a serióznych ľudí, aby sa s vami dali dokopy, si vyžaduje obrovské úsilie.

 

Pre náš volebný úspech sme v rámci svojich možností urobili maximum. A tu sú dôvody, pre ktoré si myslím, že naša šanca uspieť nie je len fiktívna, ale reálna:

 

 

1. Osobný kontakt

 

Ak ste z Bratislavy alebo okolitých okresov Malacky, Pezinok a Senec, verím, že ste sa s nami dostali do kontaktu – či už priamo osobne, alebo nepriamo prostredníctvom inzerátov, letákov, billboardov a desiatok aktivistov.

 

V rámci našej kampane sme dodnes v mobilnej kancelárii (karavan I-VAN :o)) navštívili takmer všetky zo 73 obcí a 17 mestských častí v rámci Bratislavského samosprávneho kraja. Keby sa karavan minulý víkend nepokazil, dostali by sme sa ním aj do tých piatich posledných obcí. Aj tam sa však dostali naši aktivisti, a určite na ne v blízkej budúcnosti nezabudneme.

 

Náš kandidát na župana Ivan Švejna a desiatky našich aktivistov sa osobne stretli s tisíckami ľudí. Nešlo len o rozdávanie pier, letákov, ale aj o rozhovory, ankety, skutočný záujem o ich podnety.

 

Po území kraja sme rozdali aj  vyše trinásťtisíc symbolov našej kampane – ručne skladaných oranžových papierových tulipánov.

 

Billboardy, plagáty a letáky iste vzbudzujú aj čiastočnú averziu, ak však chcete ako nové tváre pre región preraziť, nezaobídete sa bez nich. Naša kampaň sa v porovnaní s najsilnejšími protivníkmi nestratila. (Mimochodom, úplný odpočet našej kampane zverejníme zrejme hneď zajtra.)

 

 

2. Dobrá voľba

 

Regionálne voľby sa síce netešia veľkému záujmu občanov. Sú však dôležité v tom, že umožňujú obísť pascu straníckosti a voliť jednotlivých odborníkov a osobnosti.

 

S činnosťou politických strán je mnoho ľudí nespokojných. Samotní obyvatelia bratislavského kraja sú zo všetkých Slovákov najnespokojnejší s činnosťou svojej župy. Niet sa ani čomu diviť. O činnosti župy sa skoro nič nevie, pretože za použité miliardy toho veľa nedokázala. Pravicoví voliči zasa musia uznať, že Slovensko sa za posledné roky výrazne posunulo (vpred :o))), avšak veľký počet škandálov a vysoký stupeň netransparentnosti tiež vyvoláva „blbú náladu“.

 

Župné voľby však umožňujú voliť slušných ľudí z vášho okolia a jednotlivcov, bez toho, aby ste sa museli prikloniť k nejakej strane. Môžete zvoliť skutočných odborníkov z regiónu, a nemusíte pritom myslieť na škandály, ktoré sa spájali s tou – ktorou politickou stranou. Môžete dokonca zakrúžkovať viac kandidátov na poslancov, bez ohľadu na ich rôznorodú politickú príslušnosť.

 

A čo je azda najdôležitejšie, môžete dať najavo, že sú veci, s ktorými ste nespokojní, že žiadna vládna ani opozičná strana si nemôže nárokovať monopol na svoju moc. Môžete dať nášmu regiónu novú tvár a ukázať tým, že aj v politike sa musí čosi zmeniť.

 

Verím, že kritérium pre dobrú voľbu spĺňame práve my. Stoja za nami reálne činy, či už na pôde Nadácie F. A. Hayeka, alebo aj inde. Nemeníme politické kabáty, ale presadzujeme stále rovnaké hodnoty a princípy. Tieto veci sme sa snažili komunikovať počas celej kampane, a dúfam, že ich ľudia pochopili.

 

 

3. Ambiciózny program

 

Je veľkou škodou, že len málo ľudí číta volebné programy.

 

Som však presvedčený o tom, že tí, ktorí si prečítajú náš program, budú musieť uznať, že je komplexný a najambicióznejší zo všetkých programov v rámci volieb v Bratislavskom kraji.

 

Program pripravovali tímy odborníkov, ktorí veľmi dobre poznajú problémy nášho regiónu. Nenavrhovali sľuby a viac peňazí na rôzne veci, aj najmä skutočné riešenia, podložené domácimi i zahraničnými skúsenosťami.

 

Keby som teraz napísal, že naše riešenia môžu viesť k lepšej a lacnejšej hromadnej doprave, k vyššej transparentnosti župných financií, ku kvalitnejším školám, dostupnejšej kultúre, spravodlivejšej sociálnej politike – bol by som rovnaký ako ostatní kandidáti.

 

Keď však napíšem, že chceme zaviesť konkurenciu do hromadnej dopravy a odstrániť doterajší monopol jednej firmy, že presadíme výsledkovo orientované (programové) rozpočtovanie, manažérsku samostatnosť škôl, kupóny na šport a kultúru a adresnú sociálnu pomoc – práve to sú riešenia, ktoré bez vyšších daní dokážu zlepšiť kvalitu služieb a práce samosprávneho kraja.

 

A v tom je rozdiel medzi nami a ostatnými silnými kandidátmi, ktorí sa obmedzujú na krátke heslá a slogany namiesto konkrétnych riešení.

 

Mimochodom, kompletný program Ivana Švejnu a Hnutia Vpred nájdete tu. Pozor, ide o dosť obsiahle čítanie...

 

 

4. Technika kampane

 

Samozrejme, nie všetci voliči čítajú volebné programy. Je to veľká škoda, ale je to fakt.

 

Preto aj v kampani nie je možné ponechať nič na náhodu. My sme to tiež neurobili. Na rozdiel od niektorých iných kandidátov sme sa neobrátili na rôzne PR agentúry, ale všetko sme si poctivo odpracovali.

 

A práve preto som presvedčený, že aj bez vplyvu reklám, inzercie, billboardov a všetkého ostatného máme už dnes okolo desaťtisíc istých hlasov. To je zhruba desať percent z voličov, ktorí prídu k urnám v celom regióne, dosť na to, aby sme skončili na treťom mieste (opäť zdôrazňujem, že to je ešte bez kampane!)

 

Ak neveríte, počítajte so mnou:

 

Kľúčom k nášmu úspechu je poslanecká kandidátka, na ktorej je 24 kvalitných osobností. Sú tu starostovia, jeden primátor, mnoho ďalších ľudí z komunálnej sféry, z ktorých každý má skúsenosti s volebnou kampaňou, pozná ho mnoho ľudí v jeho okolí, a dokáže získať pomerne vysoký počet hlasov (v tisícoch). Ďalší odborníci a osobnosti možno nemajú so „zbieraním“ hlasov až také veľké skúsenosti, no majú svoj okruh profesionálnych priaznivcov, a ich široké okolie ich pozná ako „dobrých kandidátov“.

 

Myslím, že vôbec neprestrelím, ak poviem, že každý z našich kandidátov je schopný priniesť najmenej 300 hlasov. Myslím, že nepreženiem, ak poviem, že ich teda bude spolu prinajmenšom sedem tisíc.

 

Navyše, sme najúspešnejší v získavaní aktivistov a sympatizantov do okrskových volebných komisií. Tých je v celom kraji celkovo 527, a naši sympatizanti sú nominovaní vo všetkých z nich okrem dvoch.

 

Žiadna z ostatných strán alebo koalícii (každá z nich pritom mala právo nominovať zástupcu do každej komisie) nedokázala čosi takéto logisticky zvládnuť. Ľudia, ktorí pre nich pracujú, totiž nie sú takí nadšení. A už vôbec nie sú zároveň ich sympatizantmi do takej miery, aby týždne pred voľbami na území svojho bydliska presviedčali priateľov a známych o tej správnej voľbe.

 

Ak každý z 525 našich sympatizantov a aktivistov (to nerátam náhradníkov) získa 5 až 10 voličov, a zároveň (keďže sme ich vyškolili) ustráži, aby v jednotlivých komisiách nedošlo k podvodom pri sčítaní hlasov, môže byť ich reálny prínos 2,5 až 5 tisíc hlasov.

 

A to je spolu 10 tisíc hlasov bez vplyvu kampane. Dobré pre začiatok, nie? :o)

 

 

5. Priaznivá situácia

 

S technikou kampane súvisí aj pre nás priaznivá situácia vo voľbách.

 

Pred štyrmi rokmi by sme v Bratislavskom kraji nemali šancu zvíťaziť. Oproti sebe totiž stáli dve silné koalície (KDH-SDKÚ a ostatné vs. HZDS-SMER a ostatné). Dnešný župan nemal žiadneho relevantného protikandidáta, preto vyhral veľmi jednoducho.

 

Dnes však každá z týchto štyroch „silných“ strán kandiduje zvlášť (so svojimi „príveskami“). A to znamená, že sa ich voličské hlasy veľmi pravdepodobne roztrieštia. Na to, aby kandidát na župana prešiel do druhého kola, prípadne aby bol úspešný kandidát na poslanca, bude zrejme stačiť polovica hlasov oproti tomu, čo bolo v posledných župných voľbách.

 

Na jednej strane to znamená, že môžeme očakávať omnoho vyrovnanejšie výsledky než v minulosti, a každý hlas sa bude počítať.

 

Na strane druhej to však radikálne zvyšuje šance osobnostiam oproti partajníkom (t.j. neznámym ľuďom na kandidátkach politických strán, ktorí sa nemôžu spoliehať na značku vlastného mena, ale iba na značku svojej partaje).

 

Ešte jedna matematická poznámka: voľba župana je dvojkolová. Pravdepodobnosť, že niektorý z kandidátov získa v prvom kole viac ako 50 % všetkých hlasov, je takmer nulová. Keďže na postup do druhého kola nebude kandidát na župana potrebovať zrejme viac ako 25 000 hlasov, má Ivan Švejna pomerne vysokú šancu, že sa mu tento počet podarí zozbierať, vďaka kampani a našej spomínanej „technike kampane“. Hlas pre Švejnu preto nie je strateným hlasom pre kandidáta za „menšie zlo“, ale reálnou šancou, ako dať konečne regiónu novú – a snáď nikto nespochybní že konečne aj odbornú – tvár.

 

 

Summa summarum

 

Samozrejme, ani Ivana, ani nikoho z kolegov, a ani seba nevyhlasujem za víťaza. Život je súhrou náhod; a náhodu a šťastie budeme potrebovať rovnako ako každý z ostatných kandidátov.

 

Každý hlas môže kvôli veľkej vyrovnanosti kandidátov zavážiť. Preto, nezostávajte doma. Tento raz stojí za to prísť k volebnej urne.

 

Som si však istý, že karty v týchto voľbách zamiešať dokážeme, a že hlas, ktorý dáte našim kandidátom, nevyjde nazmar. A som tiež presvedčený, že pomôže zvoliť dobrého župana a dobrých poslancov.

 

Každopádne vám v sobotu želám šťastnú ruku.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Siekelovci sa stiahli. La Casa de Slota prešla k právnikovi z kauzy emisie

Firma, ktorá vilu vlastní, dlhuje Trabelssiemu.

Stĺpček šéfredaktorky

Nech hanba po hlasovaní o kandidatúre Fica nie je kolektívna

Fico nie je jediným problémom voľby.

DOMOV

Voľba ústavných sudcov: Pozrite si možné scenáre vývoja (video)

Čo všetko sa môže v parlamente odohrať v utorok?


Už ste čítali?