Znížte daň na benzín!

Autor: Martin Chren | 6.9.2005 o 9:40 | Karma článku: 12,64 | Prečítané:  4811x

Pridávam sa k dnešnému Novému Času, ktorý spustil boj za zníženie dane na benzín! Aj ja som za to, aby si nenažraný štát trochu pritiahol opasok a prestal na každom litri benzínu, ktorý dnes tankujeme, zarábať takmer 25 korún na daniach!!!

 Z titulnej strany Nového Času

Rastúce ceny benzínu sú faktom, na ktorom sa zrejme tak skoro nič nezmení. Stále rastúca spotreba ropy, stimulovaná lacnými peniazmi, nedostatočné rafinérske kapacity, to všetko prispieva k rekordnému rastu cien čierneho zlata, ktorý sa priemieta do rastu cien benzínu (viac o tom v tomto článku).

Nám vodičom tak nezostáva nič iné, len každé ráno s obavami sledovať vývesky čerpacích staníc, a potichu (alebo aj riadne nahlas) si zanadávať, o koľko ten benzín zasa zdražel.

A viete, kto na drahšom benzíne najviac zarobí?

Áno, je to štát.

Ako už napísal blogger Marek Šturc, štát je ten nenažranec, ktorý nielen cenu benzínu predražuje, ale na rastúcich cenách aj zarába.

Okrem spotrebnej dane, ktorá je u nás 15 korún 50 halierov za liter benzínu, si od nás totiž navyše účtuje aj daň z pridanej hodnoty vo výške 19 % (z ceny benzínu vrátane spotrebnej dane). Nielen, že tak vlastne platíme daň z dane. Čím vyššia je cena benzínu, tým vyššia je aj daň z pridanej hodnoty, ktorú platíme. 19 % z 35 korún je jednoducho viac ako 19 % z 25 korún.

Graf rastu cien benzínu (a ako na tom štát zarába)

Pripájam sa teda k výzve Nového Času:

Pán minister financií, znížte daň za benzín!

Áno, môžete to urobiť.

Nie, nebude to nesystémový krok - znižovanie daní by totiž malo vždy byť systémovým prvkom pravicovej politiky, ku ktorej sa hlásite.

Nie, nemusíte sa báť, že by ste to nemohli urobiť. Európska komisia prikazuje, aby minimálna daň na benzín v jej členských krajinách bola 359 EUR na 1000 litrov. Aj pri kurze 40 korún za euro je to 14 360 Sk. My však platíme daň vo výške 15 500 Sk na 1000 litrov. Ak by ste ju teda znížili len o tisíc korún, ušetrili by ste každému z nás korunu a devätnásť halierov na každom litri, ktorý tankujeme (1 Sk na nižšej spotrebnej dani, 19 halierov na nižšej DPH).

Nie, hlavným problémom nie je monopolné postavenie niektorej rafinérie na Slovensku. Mohlo by vás totiž nepríjemne zaskočiť toto porovnanie cien benzínu bez dane v rôznych krajinách EÚ, ktoré dnes zverejnil Nový Čas. Cena benzínu bez dane je totiž v SR podľa Európskej komisie štvrtá najnižšia v celej únii.

Ceny za liter benzínu bez dane (1. august 2005):

Francúzsko:

15,93 Sk

Slovensko:

16,30 Sk

Česko:

16,70 Sk

Nemecko:

17,06 Sk

Poľsko:

17,13 Sk

Maďarsko:

17,58 Sk

Rakúsko:

18,24 Sk

A nie, nehovorte prosím o rozpočtových rizikách. Štátna pokladnica doteraz zarábala na vyššom výbere DPH kvôli rastúcim cenám benzínu. Daňová reforma sa Vám tiež podarila, a s výberom daní do rozpočtu to tento rok vyzerá veľmi dobre. Výpadok vo výbere dane do konca roka nebude až taký strašný, a do návrhu štátneho rozpočtu pre budúci rok stihnete nové sadzby ešte zakomponovať.

Aspoň by ste mali dobrý argument prečo neschváliť nezávislým poslancom budovanie nových štadiónov, ktorými chcú prijatie rozpočtu podmieniť. Dajte im na výber: štadión alebo lacnejší benzín. Som si istý, že väčšina ich voličov by to pochopila.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Sólymosovi môže pri vyšetrovaní potýčky pomôcť, že škodu vyrovnal

Maďarské médiá správu o ministrovi prekrúcajú.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Z Kočnerovej knižnice vyplávali ďalšie podozrivé obchody s Bašternákom

Našli podivné faktúry a dokumenty.


Už ste čítali?