reklama

Guiness a 47 úplatkov - alebo o korupcii v Afrike

Takmer vždy, keď sa s niekým rozprávam o problémoch afrických krajín, a o tom, že väčšina z nich je spôsobená ich vlastnými skorumpovanými a diktátorskými vládami, objaví sa odniekiaľ znenazdajky "spravodlivý" kritik globalizácie, ktorý začne tvrdiť, že by sme za korupciu v Afrike mali viniť medzinárodné korporácie. Veď predsa, počúvam veľmi často, sú to korporácie a západné firmy, ktoré úplatky dávajú, a nemôžeme sa čudovať chudobným afričanom, že ich prijímajú.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)
Obrázok blogu

Asi najlepšiu reakciu na tento nezmysel som našiel nedávno na blogu Johanna Norberga, výborného obhajcu globalizácie (nezvyčajné slovné spojenie, však?).

Obviňovať kohokoľvek z korupcie, ak sa jej nedokáže vyhnúť, a ak poskytnutie úplatku je jediným spôsobom, ako dosiahnuť naplnenie svojich - inak normálnych a prirodzených práv - je nezmyselné.

Ak idem ako obyčajne ráno do práce, a zastaví ma vládny úradník, ktorý mi povie, že ma nepustí ďalej, ak mu nezaplatím - a ja mu zaplatím - mal by som to byť ja, kto je obvinený z korumpovania?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Alebo by sme naopak mali byť hrdí na ľudí a firmy, ktorí aj napriek takémuto systému naďalej pokračujú vo svojej práci a podnikaní, hoci za takýchto zlých podmienok?

Johan Norberg píše: "Myslím si, že odpoveď na túto otázku ukazuje, aký máte názor na význam práce a podnikania pre úspech a rozvoj krajiny".

Počas štvordňovej jazdy musí šofér kamiónu naloženého pivom Guiness v Kamerune prejsť cez 47 stanovíšť, na ktorých od neho miestni policajti požadujú úplatok, kým ho pustia ďalej.

Mali by sme dávať za vinu Guinessu, že podniká za takýchto podmienok? Alebo by sme skôr mali klásť zodpovednosť na vládu, ktorá vytvára také podmienky, zákony, regulácie a systémy cestných kontrol, ktoré umožňujú policajtom vydierať kohokoľvek, kto sa snaží čestne si robiť svoju prácu?

Martin Chren

Martin Chren

Bloger 
  • Počet článkov:  69
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Liberál, ekonóm, mestský poslanec hl. mesta Bratislavy za Ružinov. Žijem v Ružinove a chcem, aby tu žili aj moje deti. Viem vytvárať pracovné miesta, bojovať proti byrokracii a snažím sa riešiť problémy Bratislavy a svojich susedov - Ružinovčanov. Zoznam autorových rubrík:  Abeceda liberalizmuČo by som bol rád napísal sámStupidity (Media&Politics) WatEkonómia 101Dane naše milované (?)Región, kde žijemPrstom po webeSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu