Liečiť chrípku leukoplastom

Autor: Martin Chren | 12.3.2015 o 8:35 | Karma článku: 6,50 | Prečítané:  1475x

Slovenské školstvo je ako starý a zanedbaný dom. Zateká a prefukuje doň zo všetkých strán. Obyvateľom – učiteľom a žiakom - na ňom síce záleží, a svojpomocne, často za vlastné a vo svojom voľnom čase, sa ho snažia zveľadiť. No jeho správca sa mu veľa rokov nevenoval, a navyše sa každú chvíľu menil, a tak dom chátra.

Po dlhej sa správca domu – ministerstvo školstva – predsa len prebral, a predložil zákon o duálnom vzdelávaní.

Tak, ako ho dnes poslanci vládnej väčšiny schvália, je však aj tento zákon len zle spracovanou myšlienkou, ktorá nebude fungovať a minie sa účinkom. Ešte aj inak vláde naklonený Klub 500 ho žiada celý prepracovať.

Predložený zákon o duálnom vzdelávaní je ako liečiť chrípku leukoplastom. Neuškodí, zopár pacientom sa možno aj balenie leukoplastu doma šikne, ale ani nijako reálne nepomôže.

Opäť raz sme svedkom rezolútnych vyhlásení a veľkolepých sľubov, ktoré však školám, učiteľom a žiakom prospejú len minimálne.

Duálne vzdelávanie je dobrá myšlienka – a má na Slovensku dlhú históriu. Za socializmu výborne fungovalo – lebo všetky podniky boli štátne. Ak ho však chceme naštartovať dnes, musíme doň dokázať zapojiť súkromný sektor. A súkromné firmy musia byť motivované sa doň zapojiť. To sa však nestane.

Zákon je pripravený na mieru pár najväčším firmám, ktoré z neho budú profitovať. Malí podnikatelia budú týmto zákonom ukrátení.

Veľké firmy, najmä v automobilovom priemysle, pritom sú už zapojené aj v  národných projektoch platených z fondov EÚ, odkiaľ získavajú nemalé peniaze. Áno, tieto veľké firmy si treba vážiť. Ale výhody nemôžu ťažiť iba ony. Skutočnou chrbtovou kosťou zamestnanosti a ekonomiky na Slovensku sú malé a stredné firmy. A na tie zákon vôbec nie je šitý.

Tu sú tie najväčšie výhrady k zákonu:

 

Obrovská miera byrokracie

S uplatnením zákona sa spája taká veľká a zbytočná byrokracia, že sa dá nazvať až šikanou. Malým firmám a remeselníkom sa celú byrokratickú tortúru neoplatí podstúpiť.

Pre malého podnikateľa bude takmer nemožné získať povolenie od profesnej organizácie, vybehať zmluvu so školou a pripraviť učebné zmluvy s každým žiakom.

Pikoška – len k jednej žiadosti o poskytovanie duálneho vzdelávania treba doložiť 7 potvrdení – od súdu, z daňového úradu, z registra trestov, atď. – všetko údaje, ktoré štát už raz má, ale firmy s nimi bude buzerovať znova.

 

Zákon pripraví školy o peniaze

Zásadnou chybou zákona je, že počíta s krátením normatívov pre školy, ktorých žiaci sa zapoja do duálneho vzdelávania.

Inými slovami: minister Draxler chce motivovať školy, aby spolupracovali s firmami. Ale ak to urobia, pripravia sa tým o peniaze.

Kvízová otázka: Ako veľmi sa budú školy snažiť využiť nový systém, ak sa tým samé pripravia o zdroje financovania?

Minister Draxler, predtým, než sa z neho stal politik, pracoval ako ekonóm. V Smere však asi úplne zabudol na základné ekonomické princípy o motivácií ľudského konania.

Len v roku 2018 plánuje takto vláda Roberta Fica na školách ušetriť až takmer 6 miliónov eur.

 

Zákon sám o sebe nepomôže, a ministerstvo to samo vie

Podľa zisťovaní Ústavu informácií a prognóz školstva sa za posledné dva roky znížil podiel žiakov stredných odborných škôl vykonávajúcich praktické vyučovanie priamo u zamestnávateľov z 5,75 % na 3,80 %. Toto číslo tento zákon zdvihne len minimálne.

Práve preto, že zákon je šitý na mieru len najväčším firmám, ministerstvo samotné očakáva, že v prvom roku sa do duálneho vzdelávania zapojí len 1500 žiakov. Na Slovensku pritom máme 450 stredných odborných škôl – z jednej školy teda ministerstvo očakáva v priemere zapojenie len 3 žiakov.

 

Navrhované daňové odpočítateľné položky nestačia

Vláda rezolútne prezentuje ako obrovský prínos zákona daňové stimuly, ktoré majú motivovať firmy zapojiť sa do systému duálneho vzdelávania. Hovorí sa o sumách 1600 a 3600 eur – tie sú však len odpočítateľnou položkou od základu dane.

Reálny stimul dosiahne len 360, resp. 720 eur na žiaka – a aj ten si bude firma môcť uplatniť len vtedy, ak dosiahne dostatočný zisk. Opäť z toho budú ťažiť veľké firmy, pre malé podniky (ktoré budú mať kopu byrokracie a budú musieť zamestnať inštruktora navyše) je to nedostatočná motivácia.

Daňová motivácia pre malé a stredné podniky by sa preto mala zvýšiť, aby im vykompenzovala komplikované procedúry a náklady spojené so zapojením sa do systému.

Naopak, pre veľké firmy zákon počíta so založením neštátneho fondu, do ktorého budú môcť veľkí priemyselní giganti odvádzať daňové asignácie, a prerozdeľovať ich školám, s ktorými spolupracujú. Malé firmy z toho opäť nič mať nebudú (na prerozdeľovanie peňazí z fondu nebudú mať dosah), veľké firmy si tým ale vykompenzujú svoje náklady.

 

Perlička na záver - nezmyselné povinnosti

§ 19 zákona ukladá napríklad povinnosť firme uzatvoriť najneskôr do 31. augusta (pred začiatkom školského roka) učebnú zmluvu s budúcimi prvákmi, na základe ktorej sa umožní duálne vzdelávanie. Tento postup je však nereálny. Veď ako môže podnikateľ uzatvoriť zmluvu so žiakom, alebo jeho rodičom, ktorého nepozná a nevie posúdiť jeho zručnosti?

V praxi pôjde o naháňanie rodičov a ich stresovanie, a opäť o znevýhodnenie menších podnikateľov, ktorí by chceli poskytovať duálne vzdelávanie, ale nebudú si môcť žiakov vybrať, a to ich odradí. Navyše, z praxe sa vie, že najviac prestupov je v stredných odborných školách počas prvého ročníka, čo zase môže spôsobovať problém školám i žiakom.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Prieskum: SaS predbehla v preferenciách SNS, do parlamentu by sa dostalo aj KDH

Ak by sa parlamentné voľby konali počas predchádzajúceho víkendu, súčasná koalícia by v parlamente získala 69 mandátov.

BLOG TRANSPARENCY INTERNATIONAL

Ťapáková zarába viac ako minister, no nemáte právo to vedieť

Právo na súkromie je dôležitejšie.

PLUS

Prečo treba chrípku vypotiť?

Mnoho ľudí netuší, čo znamená zvýšená teplota a prečo je pre telo vlastne užitočná.


Už ste čítali?